ADHD – nadpobudliwość psychoruchowa

ADHD – nadpobudliwość psychoruchowa
ZINTEGROWANI Centrum Diagnozy i Terapii

ADHD (ang. attention deficit hyperactivity disorder) zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi to zaburzenie neurorozwojowe, którego podłożem jest mózg. Dokładna przyczyna nie jest znana. Jednak badania sugerują, że jest to uwarunkowane genetycznie. Osoby z ADHD mają niski poziom substancji chemicznej w mózgu (dopaminy).

Według klasyfikacji ICD-11, ADHD charakteryzuje się trzema podstawowymi grupami objawów:

  1. Nadmierna aktywność (hiperaktywność) – obejmuje trudności z zachowaniem spokoju, nadmierne poruszanie się, gadatliwość, a także trudność z pozostaniem na miejscu w sytuacjach, które tego wymagają.

  2. Impulsywność – manifestuje się trudnościami w kontrolowaniu emocji i zachowań, takimi jak przerywanie innym, problemy z czekaniem na swoją kolej oraz podejmowanie działań bez rozważenia konsekwencji.

  3. Problemy z uwagą (deficyt uwagi) – obejmują trudności z koncentracją, łatwość rozpraszania się, trudność z utrzymaniem uwagi na jednej czynności oraz problemy z organizacją i kończeniem zadań.

ICD-11 rozróżnia różne typy ADHD, zależnie od dominujących objawów. Możemy spotkać się z postacią z przewagą deficytu uwagi, postacią z przewagą hiperaktywności/impulsywności oraz postacią mieszaną, gdzie występują wszystkie grupy objawów.

Zaburzenie musi powodować wyraźne trudności w codziennym funkcjonowaniu dziecka, młodzieży lub dorosłego, zarówno w środowisku domowym, jak i w pracy czy szkole. Diagnozę stawia się, gdy objawy pojawiają się przed 12. rokiem życia i utrzymują się przez okres co najmniej 6 miesięcy, a ich nasilenie jest nieadekwatne do poziomu rozwoju danej osoby.

W ICD-11 podkreśla się także, że objawy ADHD nie powinny być wynikiem innych zaburzeń psychicznych, takich jak zaburzenia lękowe, depresyjne czy inne choroby neurologiczne.

Czy to na pewno ADHD?

ADHD wpływa na zachowanie ludzi. Zazwyczaj oznaki są zauważane we wczesnym dzieciństwie i mogą stać się bardziej widoczne w miarę zmiany sytuacji dziecka, np. rozpoczęcia nauki w szkole. Jednak nierzadko zdarza się, że ADHD pozostaje nierozpoznane w okresie dojrzewania, a nawet w wieku dorosłym.

Szczególną uwagę należy zwrócić w przypadku tych objawów, gdy dziecko lub osoba dorosła:

Objawy ADHD u dzieci i młodzieży

Wszystkie dzieci mogą być niespokojne, impulsywne i mieć krótki czas skupienia uwagi. Jednak w przypadku dzieci z ADHD zachowania te są bardziej widoczne, występują częściej, mają większy wpływ na ich życie i występują w różnych środowiskach.

Typowe objawy ADHD u dziecka dzielą się na:

Hiperaktywność (nadmierna aktywność)

Impulsywność

Problemy z uwagą (deficyt uwagi)

Objawy dodatkowe i ich wpływ na funkcjonowanie
  • Trudności w nauce i zadaniach szkolnych: Brak koncentracji oraz impulsywność mogą sprawić, że dziecko ma problemy z nauką i organizacją pracy.
  • Problemy w relacjach z rówieśnikami: Impulsywne zachowania mogą prowadzić do konfliktów, a nadmierna ruchliwość do trudności w zabawach z innymi dziećmi.
  • Obniżone poczucie własnej wartości: Częsta krytyka i trudności w nauce mogą prowadzić do problemów z samooceną.

Objawy ADHD często są bardziej wyraziste w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, gdy dziecko ma zwiększone wymagania związane z koncentracją i organizacją. Warto obserwować zachowanie dziecka w różnych środowiskach (np. w domu i w szkole), ponieważ objawy ADHD muszą występować w kilku miejscach i trwać przynajmniej przez 6 miesięcy, aby można było postawić diagnozę.

Objawy ADHD u dorosłych

Objawy są podobne u dorosłych i dzieci, ale mogą objawiać się na różne sposoby. Niezdiagnozowani dorośli mogą zauważyć objawy po dużej zmianie w życiu, takiej jak rozpoczęcie nowej pracy lub nauki lub wejście w nowy związek.

Osoba dorosła z ADHD może doświadczyć:

W skrajnych przypadkach nieleczone ADHD wiąże się z nadużywaniem substancji psychoaktywnych czy problemami w relacjach międzyludzkich. Wynikają one z impulsywności i zachowań ryzykownych. Osoby z ADHD często cierpią na współistniejące zaburzenia, takie jak lęk lub depresja.

Jak wygląda proces diagnozy?

Diagnozowanie ADHD to proces obejmujący ocenę objawów oraz analizę historii życia pacjenta, by określić, czy występują cechy charakterystyczne dla ADHD. Diagnozę najczęściej przeprowadza psycholog przy wsparciu narzędzi diagnostycznych, takich jak wywiady i kwestionariusze.
  1. Wywiad z pacjentem i jego rodziną

    Diagnoza zaczyna się od szczegółowego wywiadu z pacjentem oraz z jego rodzicami lub opiekunami (w przypadku dzieci). Celem wywiadu jest zrozumienie historii zachowań, problemów z koncentracją, impulsywnością i hiperaktywnością. Specjalista zbiera również informacje o zdrowiu psychicznym, sytuacji rodzinnej, szkolnej i społecznej, aby wykluczyć inne przyczyny objawów.

  2. Kwestionariusze i skale oceny

    Psycholog może użyć standaryzowanych kwestionariuszy (np. Conners-3, DIVA dla dorosłych) do oceny nasilenia objawów ADHD oraz ich wpływu na codzienne życie. Kwestionariusze te mogą być wypełniane przez rodziców, nauczycieli i samego pacjenta, co pozwala na uzyskanie pełniejszego obrazu zachowań w różnych środowiskach. Wykonywane są też testy psychologiczne mierzące zdolność koncentracji i utrzymania uwagi, aby obiektywnie ocenić stopień nasilenia trudności poznawczych (np. MOXO).

  3. Obserwacja kliniczna

    Specjalista obserwuje pacjenta w gabinecie, oceniając jego reakcje, sposób koncentracji i poziom aktywności. Obserwacja może obejmować także analizę interakcji społecznych oraz sposobów reagowania na zadania wymagające uwagi i cierpliwości.

  4. Wykluczenie innych zaburzeń

    Kluczowym elementem diagnozy jest wykluczenie innych zaburzeń, które mogą powodować podobne objawy, takich jak zaburzenia lękowe, depresyjne, problemy sensoryczne, zaburzenia snu, zaburzenia opozycyjno-buntownicze lub zaburzenia rozwojowe. W tym celu specjalista analizuje szeroki zakres czynników, w tym historię zdrowia, funkcjonowanie w szkole i w domu oraz ewentualne objawy towarzyszące.

Diagnoza ADHD opiera się na ocenie zachowań pacjenta w różnych środowiskach, dlatego psycholog prosi o opinie od nauczycieli, opiekunów i innych osób, które regularnie obserwują dziecko lub dorosłego. Umożliwia to potwierdzenie, że objawy są stałe i występują niezależnie od miejsca. Prawidłowa diagnoza ADHD wymaga złożonej i wieloaspektowej oceny, która uwzględnia różnorodność objawów, indywidualny kontekst pacjenta oraz obecność innych potencjalnych czynników lub zaburzeń.

Jak wygląda proces leczenia?

Leczenie ADHD obejmuje różne podejścia, zależnie od potrzeb i objawów danej osoby. Najczęściej stosuje się połączenie leczenia farmakologicznego i terapii behawioralnej, które pomagają w poprawie funkcjonowania, koncentracji i kontroli impulsów.

Terapia behawioralna i poznawczo-behawioralna (CBT)

W leczeniu ADHD u dzieci, młodzieży i dorosłych przydatne mogą być różne terapie:

Wsparcie edukacyjne i szkolne

Szkoły mogą opracować indywidualny plan edukacyjny dostosowany do potrzeb ucznia z ADHD, który uwzględnia specjalne wymagania, takie jak dodatkowy czas na testy, przerwy w trakcie zajęć czy pomoc w organizacji.

Zmiany stylu życia

Czynnikiem wpływającym na poprawę jakości życia osób z ADHD jest niewątpliwie styl życia. Dlatego ważne jest by zadbać o:

Leczenie farmakologiczne

Leczenie farmakologiczne ADHD polega na stosowaniu leków, które pomagają poprawić koncentrację i zmniejszyć impulsywność oraz nadmierną aktywność. Najczęściej stosowane leki to stymulanty, które wpływają na substancje chemiczne w mózgu odpowiedzialne za uwagę i kontrolę impulsów. Działają one szybko, pomagając lepiej skupić się na zadaniach. Są też dostępne leki niestymulujące, które działają wolniej, ale również pomagają poprawić koncentrację.

Leki są dobierane indywidualnie, a ich skuteczność i działania niepożądane są monitorowane przez lekarza. Dla dzieci i młodzieży zalecenia są zazwyczaj bardziej ostrożne, uwzględniając skutki uboczne i możliwy wpływ na rozwój.

Ważne jest, by leczenie ADHD było dostosowane do indywidualnych potrzeb osoby i aby opierało się na współpracy pomiędzy specjalistami, rodziną, a często także szkołą. Dzięki odpowiedniemu wsparciu wiele osób z ADHD może prowadzić satysfakcjonujące, pełne sukcesów życie.

Nasza oferta

Kontakt

Telefon

Telefon

Adres

Adres

ul. Korfantego 58

01-496 Warszawa

Godziny otwarcia

Godziny otwarcia

Pon. - Pt. 06:00 – 21:00

Sob. 07:00 – 21:00