Nasze Centrum oferuje kompleksową diagnozę dla osób dorosłych, obejmującą różnorodne aspekty funkcjonowania psychicznego i społecznego. Usługi diagnostyczne są skierowane do osób, które borykają się z trudnościami emocjonalnymi, zaburzeniami nastroju, problemami w relacjach interpersonalnych lub chcą lepiej zrozumieć swoje zachowania i potrzeby.
Proces diagnostyczny obejmuje szczegółowy wywiad, zastosowanie specjalistycznych narzędzi diagnostycznych oraz analizę funkcjonowania pacjenta w różnych obszarach życia. Diagnoza może pomóc w rozpoznaniu źródła trudności i stworzeniu indywidualnie dopasowanego planu terapeutycznego.
Nasz zespół specjalistów zapewnia profesjonalne wsparcie na każdym etapie diagnozy, dbając o dobrostan pacjenta i zapewniając indywidualne podejście do każdej osoby.
Obszary diagnozy:
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)
- ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule) – to narzędzie diagnostyczne stosowane w ocenie autyzmu i innych zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). Jest to standaryzowane badanie, które polega na obserwacji zachowania osoby dorosłej podczas różnych zadań interaktywnych. ADOS-2 pozwala na ocenę umiejętności społecznych, komunikacyjnych oraz behawioralnych, które mogą wskazywać na autyzm. ADOS-2 to narzędzie obserwacyjne, co oznacza, że specjalista obserwuje pacjenta podczas różnych sytuacji i interakcji, aby ocenić jego zachowania w obszarach, które są kluczowe dla rozpoznania autyzmu. Test jest dostosowany do wieku, poziomu rozwoju i umiejętności językowych osoby badanej. ADOS-2 jest uważane za złoty standard w diagnozowaniu autyzmu. Dzięki swojej standaryzacji i precyzyjnej obserwacji zachowań, daje bardzo wiarygodne wyniki, które pomagają w postawieniu trafnej diagnozy.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
- DIVA5 (Diagnostic Interview for ADHD in Adults, piąta edycja) to narzędzie diagnostyczne służące do oceny i diagnozowania ADHD u dorosłych, oparte na kryteriach zawartych w DSM-5. Jest to strukturyzowany wywiad, który pozwala ocenić objawy ADHD zarówno w dzieciństwie, jak i w dorosłym życiu, a także ich przewlekłość oraz wpływ na różne obszary funkcjonowania pacjenta. DIVA-5 zawiera szczegółowe pytania dotyczące obecności objawów takich jak problemy z koncentracją, impulsywność, czy nadmierna aktywność, a także przykłady sytuacji, w których te objawy mogą się manifestować. Wywiad ten trwa zazwyczaj od 60 do 90 minut i często angażuje nie tylko pacjenta, ale także bliskich, co pozwala na bardziej kompleksową ocenę. Narzędzie to jest uznawane za jedno z najskuteczniejszych w diagnostyce ADHD u dorosłych, ponieważ systematycznie bada, w jaki sposób symptomy wpływają na życie pacjenta, w tym na jego pracę, relacje międzyludzkie oraz codzienne funkcjonowanie
Depresja
- Inwentarz depresji Becka (Beck Depression Inventory BDI) to kwestionariusz samoopisowy stosowany do pomiaru nasilenia depresji. Test jest stosowany nie tylko w diagnozowaniu depresji, ale również w ocenie efektywności terapii, monitorowaniu postępów leczenia i badań naukowych dotyczących zaburzeń nastroju. Jest to jeden z najczęściej używanych kwestionariuszy diagnostycznych w psychologii klinicznej. BDI składa się z 21 pytań, które mierzą różne objawy depresji, takie jak smutek, poczucie beznadziejności, utrata zainteresowań, problemy ze snem, zmęczenie, trudności z koncentracją czy poczucie niskiej wartości.
Lęk
- STAI (State-Trait Anxiety Inventory) - służy do oceny poziomu lęku u osób dorosłych. Test ten mierzy dwa różne aspekty lęku. Lęk jako stan – odnosi się do tymczasowego stanu emocjonalnego, czyli tego, jak dana osoba czuje się w danym momencie (np. w sytuacjach stresowych). Ten rodzaj lęku może się zmieniać w zależności od sytuacji. Lęk jako cecha – odnosi się do względnie trwałych różnic indywidualnych w tendencji do odczuwania lęku, czyli jak dana osoba zazwyczaj reaguje w różnych sytuacjach. Ocenia, jak osoba postrzega różne wyzwania i czy ma tendencję do stałego, wysokiego poziomu lęku.
Inteligencja
- Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 - to narzędzie do pomiaru inteligencji, które służy do oceny zdolności intelektualnych i poznawczych. Wynik końcowy testu wyrażany jest w postaci wyniku IQ. Zakres wyników SB5 jest bardzo szeroki, co pozwala zdiagnozować zarówno osoby o wybitnych zdolnościach, jak i te z trudnościami intelektualnymi.
Osobowość
- MMPI®-2 – Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości®-2 - to jeden z najczęściej stosowanych testów psychologicznych na świecie, który bada różne aspekty osobowości i zachowań. Psycholog może użyć go do lepszego zrozumienia, z jakimi trudnościami emocjonalnymi lub behawioralnymi zmaga się pacjent, np. depresją, lękiem, czy problemami w relacjach. Test bada szeroki zakres cech osobowości i problemów psychicznych, więc daje pełny obraz tego, jak osoba badana funkcjonuje. Test jest długi i może zająć nawet 1,5-2 godziny, więc wymaga cierpliwości.
- EPQR (Eysenck Personality Questionnaire – Revised) - to test osobowości oparty na modelu, który bada trzy główne wymiary: ekstrawersję, neurotyczność i psychotyczność. Jest używany do analizy zachowań, emocji i cech osobowości, a także do diagnozy klinicznej. Test pomaga zobaczyć, jakie pacjent skłonności i jak reaguje w różnych sytuacjach.