Diagnoza jest pierwszym krokiem w zrozumieniu, leczeniu i wspieraniu rozwoju psychicznego, a także w dostosowywaniu odpowiednich metod pomocy. Pozwala ustalić specyficzny charakter i wagę problemów oraz określić, które interwencje będą prawdopodobnie najbardziej korzystne dla Twojego dziecka. W naszym Centrum proces diagnostyczny składa się z następujących kroków:
W trosce o jak najwyższą jakość świadczonych usług prosimy, aby przed pierwszą wizytą przesłać do nas wszelką dokumentację medyczną, psychologiczną i pedagogiczną dziecka oraz opinię ze szkoły lub przedszkola (w zależności od wieku dziecka). Pozwoli nam to usprawnić proces diagnostyczny. Istnieje również możliwość ze strony psychologa diagnosty, dodatkowej obserwacji dziecka w grupie rówieśniczej lub w domu.
Obszary diagnozy:
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)
- ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule) – to narzędzie diagnostyczne stosowane w ocenie autyzmu i innych zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). Jest to standaryzowane badanie, które polega na obserwacji zachowania dziecka lub osoby dorosłej podczas różnych zadań interaktywnych. ADOS-2 pozwala na ocenę umiejętności społecznych, komunikacyjnych oraz behawioralnych, które mogą wskazywać na autyzm. ADOS-2 to narzędzie obserwacyjne, co oznacza, że specjalista obserwuje pacjenta podczas różnych sytuacji i interakcji, aby ocenić jego zachowania w obszarach, które są kluczowe dla rozpoznania autyzmu. Test jest dostosowany do wieku, poziomu rozwoju i umiejętności językowych osoby badanej. ADOS-2 jest uważane za złoty standard w diagnozowaniu autyzmu. Dzięki swojej standaryzacji i precyzyjnej obserwacji zachowań, daje bardzo wiarygodne wyniki, które pomagają w postawieniu trafnej diagnozy. Wczesna diagnoza autyzmu jest kluczowa, ponieważ pozwala na szybkie rozpoczęcie odpowiedniej terapii i wsparcia, co ma ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju dziecka. Badanie jest możliwe już od 12 miesiąca życia.
- ASRS - przeznaczony do pomiaru zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu u dzieci od 2 do 18 roku życia.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
- Conners 3 - to narzędzie przesiewowe do badania zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi oraz innymi problemami behawioralnymi i emocjonalnymi u dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 18 lat. Conners 3 zawiera trzy różne kwestionariusze przeznaczone dla rodziców – aby ocenić zachowanie dziecka w domu, nauczycieli – w celu oceny zachowania dziecka w szkole, dzieci/młodzieży – umożliwia samodzielną ocenę ich zachowania i emocji.
- MOXO – komputerowy test wspomagający diagnozę ADHD, który bada przede wszystkim zdolność koncentracji, impulsywności i nadpobudliwości w odpowiedzi na bodźce rozpraszające. Test MOXO pomaga w dokładniejszym zrozumieniu zachowania osoby badanej w różnych warunkach, które mogą wpływać na jej funkcjonowanie na co dzień. Od 6 roku życia do 70.
Depresja
- CDI-2 (Children’s Depression Inventory 2) – narzędzie diagnostyczne, które służy do oceny objawów depresji u dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 18 lat. Dzięki trzem różnym perspektywom (rodzic, nauczyciel, osoba badana) możliwe jest zidentyfikowanie na wczesnym etapie młodzieży podatnej na depresję. Kwestionariusz umożliwia młodym osobom opisanie, w jakim stopniu doświadczają określonych trudności lub emocji związanych z depresją. Skala obejmuje zestaw stwierdzeń dotyczących różnych aspektów emocjonalnych, zachowań oraz funkcji poznawczych, kluczowych dla oceny stanu psychicznego dziecka lub nastolatka.
Lęk
- STAIC - to narzędzie do pomiaru lęku, rozumianego zarówno jako stan przejściowy, uwarunkowany sytuacyjnie, jak i jako trwała cecha osobowości. Składa się z dwóch podskal: C-1 mierzy lęk jako stan, a C-2 jako cechę. STAIC znajduje zastosowanie w diagnozie przesiewowej oraz w diagnozach indywidualnych. Dla dzieci w wieku 10-14 lat.
Inteligencja
- Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 - to narzędzie do pomiaru inteligencji, które służy do oceny zdolności intelektualnych i poznawczych. Wynik końcowy testu wyrażany jest w postaci wyniku IQ. Zakres wyników SB5 jest bardzo szeroki, co pozwala zdiagnozować zarówno osoby o wybitnych zdolnościach, jak i te z trudnościami intelektualnymi. Test ten jest wszechstronny i może być stosowany u dzieci już od 2. roku życia, aż po dorosłych w wieku powyżej 85 lat.
Osobowość
- MMPI®-2 – Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości®-2 - to jeden z najczęściej stosowanych testów psychologicznych na świecie, który bada różne aspekty osobowości i zachowań. Psycholog może użyć go do lepszego zrozumienia, z jakimi trudnościami emocjonalnymi lub behawioralnymi zmaga się pacjent, np. depresją, lękiem, czy problemami w relacjach. Test bada szeroki zakres cech osobowości i problemów psychicznych, więc daje pełny obraz tego, jak osoba badana funkcjonuje. Test jest długi i może zająć nawet 1,5-2 godziny, więc wymaga cierpliwości. Przeznaczony dla młodzieży od 16 roku życia.
- EPQR (Eysenck Personality Questionnaire – Revised) - to test osobowości oparty na modelu, który bada trzy główne wymiary: ekstrawersję, neurotyczność i psychotyczność. Jest używany do analizy zachowań, emocji i cech osobowości, a także do diagnozy klinicznej. Test pomaga zobaczyć, jakie pacjent skłonności i jak reaguje w różnych sytuacjach. Przeznaczony dla młodzieży od 16 roku życia.
Zaburzenia okresu niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa
- ZONiWD-2 to narzędzie diagnostyczne, które pomaga wykrywać zaburzenia rozwojowe i emocjonalne u najmłodszych dzieci. Test jest oparty na obserwacji i ocenie zachowań dziecka oraz na informacjach od rodziców, co daje pełniejszy obraz tego, jak dziecko funkcjonuje na co dzień. Diagnozowany obszar: lęk separacyjny, lęk społeczny, lęk uogólniony, mutyzm wybiórczy, reaktywne zaburzenia przywiązania, tiki i inne zaburzenia obsesyjne, Zespół Touretta, zaburzenia adaptacyjne, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, zaburzenia selektywności przywiązania, przedłużająca się żałoba, zespół stresu pourazowego. Test przeznaczony jest dla dzieci w wieku od niemowlęctwa do 5 roku życia, czyli w okresie, w którym rozwój emocjonalny i społeczny jest najbardziej intensywny.
- VB-MAPP (Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program) to narzędzie oceny rozwoju językowego i umiejętności społecznych u dzieci, szczególnie tych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) i innymi opóźnieniami rozwojowymi. Test ten skupia się na rozwoju dziecka w takich obszarach jak: język i komunikacja, umiejętności społeczne, motywacja do komunikacji, zdolności poznawcze. Celem VB-MAPP jest ocena aktualnych umiejętności dziecka, zidentyfikowanie braków w rozwoju oraz opracowanie odpowiedniego programu terapeutycznego. Dzięki szczegółowej analizie i regularnemu monitorowaniu postępów, VB-MAPP pomaga dzieciom rozwijać się w kluczowych obszarach.