Zaburzenia zachowania

Zaburzenia zachowania
ZINTEGROWANI Centrum Diagnozy i Terapii

Zaburzenia zachowania to kategoria problemów psychicznych, które charakteryzują się powtarzającymi się i trwałymi wzorcami zachowań naruszających normy społeczne, prawa innych osób lub podstawowe zasady funkcjonowania społecznego. Są one diagnozowane głównie u dzieci i młodzieży, choć ich objawy mogą utrzymywać się w dorosłości.

Kluczowe cechy zaburzeń zachowania:

Rodzaje zaburzeń zachowania

DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) klasyfikacja zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego wyróżnia następujące zaburzenia zachowania:

Kiedy dzieci zachowują się uporczywie, powodując poważne problemy w domu, w szkole lub z rówieśnikami, można u nich zdiagnozować zaburzenie opozycyjno-buntownicze (ODD). ODD zwykle zaczyna się przed 8 rokiem życia, ale nie później niż około 12 roku życia. Dzieci z ODD częściej zachowują się opozycyjnie lub buntowniczo w towarzystwie osób, które dobrze znają, takich jak członkowie rodziny, stały opiekun lub nauczyciel.

Wszystkie dzieci czasami testują granice i jest to część zdrowego rozwoju dzieci i niekoniecznie oznacza, że dziecko ma ODD. Dzieci z ODD wykazują takie zachowania częściej niż inne dzieci w ich wieku, a ich zachowanie ma negatywny wpływ na ich codzienne funkcjonowanie lub relacje z dorosłymi lub rówieśnikami.

Przykłady zachowań ODD obejmują:

ODD  może współistnieć z innymi zaburzeniami, takimi jak ADHD i lęk.

Aby postawić diagnozę, objawy ODD muszą trwać co najmniej sześć miesięcy i występować codziennie u dzieci w wieku 5 lat i młodszych, lub raz na tydzień u dzieci starszych.

Zaburzenie zachowania (CD) diagnozuje się, gdy dzieci wykazują ciągły wzorzec agresji wobec innych oraz poważne naruszenia zasad i norm społecznych w domu, w szkole i w stosunku do rówieśników. Te naruszenia zasad mogą obejmować łamanie prawa i skutkować aresztowaniem. Dzieci z CD są bardziej narażone na urazy i mogą mieć trudności w dogadywaniu się z rówieśnikami. Chociaż można je zdiagnozować wcześniej, CD zwykle rozwija się w okresie dojrzewania i może utrzymywać się do późnej adolescencji. U niektórych dzieci z ODD rozwija się CD.

Przykłady zachowań CD obejmują:

Jeśli objawy zaczynają się przed 10 rokiem życia, istnieje większe prawdopodobieństwo długotrwałych problemów behawioralnych.

IED oznacza nagłe i silne wybuchy gniewu, które są nieproporcjonalne do sytuacji. Główne oznaki i objawy obejmują:

Te zachowania mogą być trudne do opanowania dla  dziecka. Objawy pojawiają się zazwyczaj w późnym dzieciństwie lub wczesnej adolescencji. IED może również trwać lub rozpocząć się we wczesnej dorosłości.

IED często występują w innych zaburzeniach psychicznych, jak zaburzenia nastroju czy lękowe, a także w zaburzeniach wywoływanych zażywaniem substancji psychoaktywnych.

Aby zdiagnozować IED, objawy muszą powodować znaczny niepokój u danej osoby i prowadzić do upośledzenia w szkole lub pracy. Nie jest diagnozowane u osób poniżej szóstego roku życia.

Pyromania to rzadkie zachowanie antyspołeczne. Pacjent ma silną potrzebę podpalania i jest zafascynowany ogniem. Główne objawy i symptomy obejmują:

Piromania może rozpocząć się we wczesnej młodości i trwać aż do dorosłości.

Kleptomania oznacza silną i niekontrolowaną potrzebę kradzieży. Główne objawy i symptomy obejmują:

Kleptomania może rozpocząć się w dzieciństwie, wczesnej młodości lub w wieku dorosłym.

Przyczyny zaburzeń zachowania

Zaburzenia zachowania mają podłoże wieloczynnikowe, obejmujące interakcje biologiczne, psychologiczne i środowiskowe:

Konsekwencje zaburzeń zachowania

Nieleczone zaburzenia zachowania mogą prowadzić do:

Jak wygląda proces diagnozy?

Diagnozowanie zaburzeń zachowania jest procesem wieloetapowym, który wymaga dokładnej analizy zachowań, funkcjonowania psychicznego i społecznego pacjenta. Poniżej przedstawiono kroki, które są zwykle podejmowane w celu diagnozy zaburzeń zachowania:

  1. Wywiad kliniczny:

Wywiad to podstawa diagnozy. Obejmuje rozmowy z pacjentem, jego rodzicami, opiekunami, nauczycielami lub innymi osobami, które mają bliski kontakt z pacjentem.

  1. Obserwacja zachowania

Bezpośrednia obserwacja w różnych środowiskach (np. w domu, szkole, podczas terapii) pozwala zrozumieć wzorce zachowań oraz zidentyfikować sytuacje, które mogą je wyzwalać.

  1. Wykorzystanie narzędzi diagnostycznych

Testy psychologiczne oceniające zdolności poznawcze, poziom frustracji czy impulsywność.

  1. Ocena medyczna

W celu  wykluczenia innych przyczyn, takich jak:

  1. Diagnoza różnicowa

Ważne jest różnicowanie zaburzeń zachowania od innych problemów, które mogą powodować podobne objawy, takich jak:

Diagnoza zaburzeń zachowania wymaga precyzji i holistycznego podejścia, aby uniknąć błędów i zapewnić skuteczne leczenie.

Jak leczy się zaburzenia zachowania?

Leczenie zaburzeń zachowania wymaga kompleksowego podejścia, uwzględniającego potrzeby pacjenta, jego rodzinę oraz środowisko społeczne. Kluczowe metody leczenia:

celem jest nauka właściwych zachowań, regulacji emocji i rozwiązywania konfliktów.

Metody:

Zmiana sposobu myślenia i przekonań, które wpływają na niepożądane zachowania, rozpoznawanie związków między myślami, emocjami a zachowaniem, nauka samokontroli i zarządzania impulsami, rozwiązywanie problemów i poprawa umiejętności komunikacyjnych.

Poprawa relacji w rodzinie, zwiększenie wsparcia emocjonalnego i eliminacja niewłaściwych wzorców wychowawczych.

budowanie relacji z innymi i nauka współpracy w grupie.

udział w programach terapeutycznych dla dzieci i młodzieży z podobnymi problemami.

Zmniejszenie trudności w nauce i poprawa relacji z rówieśnikami dzięki współpracy z nauczycielami i pedagogami, opracowanie indywidualnego planu wsparcia.

Poprawa funkcjonowania w relacjach interpersonalnych, nauka radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, ćwiczenia rozwiązywania problemów w grupie oraz zwiększanie empatii i zrozumienia dla innych.

Stosowana w przypadku współistnienia innych zaburzeń, takich jak ADHD, depresja, czy lęki. Leki nie są podstawowym narzędziem leczenia, ale mogą wspierać proces terapeutyczny.

W sytuacjach nagłych, takich jak przemoc czy ucieczki z domu, konieczna może być konsultacja z psychiatrą dziecięcym lub tymczasowa opieka w ośrodku terapeutycznym.

Rodzice odgrywają kluczową rolę w leczeniu zaburzeń zachowania. Ważne elementy to:

Każdy przypadek pacjenta jest inny, dlatego leczenie powinno być dostosowane do wieku dziecka, nasilenia i rodzaju zaburzeń oraz współistniejących problemów.

Właściwie dobrane leczenie może pomóc dziecku lub młodzieży w rozwijaniu umiejętności potrzebnych do funkcjonowania społecznego, regulacji emocji i osiągnięcia sukcesów w życiu osobistym i społecznym.

Nasza oferta

Kontakt

Telefon

Telefon

Adres

Adres

ul. Korfantego 58

01-496 Warszawa

Godziny otwarcia

Godziny otwarcia

Pon. - Pt. 06:00 – 21:00

Sob. 07:00 – 21:00