Diagnoza autyzmu u dzieci Warszawa

Diagnoza spektrum autyzmu u dzieci
ZINTEGROWANI Centrum Diagnozy i Terapii

Diagnoza spektrum autyzmu u dzieci to proces mający na celu rozpoznanie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), które wpływają na rozwój społeczny, komunikację i zachowanie dziecka. Wczesne rozpoznanie jest kluczowe, ponieważ umożliwia wdrożenie skutecznego wsparcia, które może znacznie poprawić jakość życia dziecka i jego rodziny.

Kiedy warto rozważyć diagnozę spektrum autyzmu?

Rozważenie diagnozy autyzmu u dziecka może być konieczne, gdy występują pewne trudności w rozwoju, które mogą sugerować zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD). Diagnoza dziecka w spektrum autyzmu jest szczególnie istotna, aby mogło ono otrzymać odpowiednie wsparcie i dostosowaną terapię, które pomagają w rozwoju umiejętności społecznych, komunikacyjnych i emocjonalnych. W tym celu warto skorzystać ze wsparcia, jakim jest pomoc psychoterapeutyczna dla dzieci.

Opóźnienia w rozwoju mowy i komunikacji

Dzieci w spektrum autyzmu często mają trudności z rozwijaniem umiejętności językowych. Wczesne objawy mogą obejmować:

Trudności w nawiązywaniu relacji społecznych

Dzieci w spektrum autyzmu często mają problemy z rozumieniem norm społecznych i emocji innych osób. Objawy, które mogą wskazywać na problemy w tym obszarze to:

Powtarzające się zachowania i rutyny

Dzieci w spektrum autyzmu często wykazują silną potrzebę utrzymywania rutyn i mogą prezentować stereotypowe zachowania, takie jak:

Trudności z regulowaniem emocji i nadwrażliwość sensoryczna

Dzieci w spektrum autyzmu mogą mieć trudności w regulowaniu emocji, co prowadzi do:

Opóźnienia w rozwoju motorycznym

Niektóre dzieci w spektrum autyzmu mogą wykazywać opóźnienia w rozwoju motorycznym, takie jak:

Brak zainteresowania zabawą symboliczną

Dzieci w młodszym wieku często angażują się w zabawę symboliczną, np. udają, że przedmioty to coś innego (np. patyk to miecz). Dzieci w spektrum autyzmu mogą nie angażować się w tego rodzaju zabawę, lub robią to w sposób inny niż ich rówieśnicy:

Trudności w rozumieniu zasad społecznych

Dzieci w spektrum autyzmu mogą mieć trudności w rozumieniu norm i zasad społecznych:

Objawy są trwałe i zauważalne w różnych środowiskach

Jeśli trudności dziecka są obecne nie tylko w jednym środowisku (np. w domu), ale również w przedszkolu, szkole i innych codziennych sytuacjach, może to sugerować zaburzenia ze spektrum autyzmu. Trudności te mogą być obecne od najmłodszych lat, ale w niektórych przypadkach stają się wyraźniejsze w wieku przedszkolnym lub szkolnym, gdy wymagania społeczne rosną.

Diagnoza spektrum autyzmu u dzieci – kiedy się na nią zdecydować?

Warto skonsultować się z psychologiem, gdy pojawiają się powyższe objawy, które utrudniają codzienne funkcjonowanie dziecka i jego rodzinie. Wczesna diagnoza spektrum autyzmu u dzieci daje możliwość wczesnej interwencji i zastosowania odpowiednich terapii, które mogą znacząco wpłynąć na rozwój dziecka. Diagnoza powinna być przeprowadzona przez wykwalifikowanego psychologa dziecięcego, specjalistę z zakresu rozwoju dziecka, który przeprowadzi odpowiednie badania diagnostyczne.

Wczesne podjęcie diagnozy pozwala na skuteczniejsze wsparcie dziecka, zarówno w aspekcie edukacyjnym, jak i społecznym, oraz poprawia jakość życia dziecka i jego rodziny.

Jak przebiega diagnoza spektrum autyzmu u dzieci – Warszawa?

Diagnoza spektrum autyzmu u dzieci jest kompleksowym procesem, który wymaga dokładnego zrozumienia rozwoju dziecka oraz ocenienia różnych obszarów jego funkcjonowania. 

Wywiad z rodzicami

Pierwszym krokiem w diagnozowaniu spektrum autyzmu jest rozmowa z rodzicami dziecka. Psycholog gromadzi informacje na temat:

Obserwacja dziecka

Po zebraniu wywiadu specjalista przeprowadza bezpośrednią obserwację dziecka.

Testy psychologiczne i diagnostyczne

Do diagnozy spektrum autyzmu wykorzystuje się narzędzie ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule) – które składa się z różnych zadań ocenianych w trakcie sesji obserwacyjnej.

ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised) – wywiad przeprowadzany z rodzicami lub opiekunami, który ocenia obecność objawów autyzmu w różnych obszarach funkcjonowania dziecka.

Dobry psycholog dziecięcy może również przeprowadzić testy psychologiczne, aby ocenić rozwój poznawczy dziecka, takie jak testy IQ czy narzędzia oceniające zdolności językowe, zdolności poznawcze oraz umiejętności społeczne. Te testy mogą pomóc w ocenie, czy istnieją inne trudności rozwojowe, które mogą być związane ze spektrum autyzmu.

Diagnoza różnicowa

Diagnostyka spektrum autyzmu musi uwzględniać diagnozę różnicową, co oznacza, że psycholog sprawdza, czy objawy dziecka mogą być wynikiem innych zaburzeń, takich jak:

Podsumowanie diagnozy

Po zebraniu wszystkich informacji specjalista przeprowadza podsumowanie diagnozy, które może obejmować:

Rekomendacje i dalsze kroki

Po postawieniu diagnozy, specjalista proponuje plan działania, dostosowany do potrzeb dziecka. Kluczowe jest, aby diagnoza spektrum autyzmu u dzieci była przeprowadzona jak najwcześniej, co umożliwia dziecku dostęp do odpowiednich form wsparcia i terapii. Wczesna interwencja ma ogromne znaczenie w rozwoju dziecka, pomagając w poprawie umiejętności społecznych, komunikacyjnych i emocjonalnych, co pozytywnie wpływa na jakość jego życia.

Diagnoza spektrum autyzmu u dzieci – co dalej?

Co daje diagnoza spektrum autyzmu? Wsparcie dla dzieci ze spektrum autyzmu (ASD) jest kluczowe dla ich rozwoju i integracji społecznej. Programy wsparcia powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka, biorąc pod uwagę jego możliwości, trudności oraz cele terapeutyczne. 

Terapia behawioralna

Terapia oparta na analizie behawioralnej (Applied Behavior Analysis – ABA) jest jedną z najczęściej stosowanych metod terapeutycznych w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu. Koncentruje się ona na modyfikowaniu zachowań dziecka poprzez:

Terapia zajęciowa

Terapia zajęciowa wspiera dzieci ze spektrum autyzmu w rozwijaniu umiejętności motorycznych, organizacji czasu, codziennych czynności oraz adaptacji do różnych środowisk. Cele terapii zajęciowej obejmują:

Trening umiejętności społecznych

Dzieci ze spektrum autyzmu mogą mieć trudności w nawiązywaniu relacji i rozumieniu norm społecznych. Trening umiejętności społecznych  pomaga dzieciom:

Wsparcie edukacyjne

Dzieci w spektrum autyzmu mogą mieć specjalne potrzeby edukacyjne, które wymagają dostosowania programu nauczania i metod pracy. Wsparcie edukacyjne obejmuje:

Terapia sensoryczna

Dzieci w spektrum autyzmu często doświadczają problemów z przetwarzaniem bodźców sensorycznych:

Konsultacje rodzicielskie

Rodziny dzieci w spektrum autyzmu potrzebują wsparcia psychologicznego, które pomaga im radzić sobie z trudnościami wychowawczymi i emocjonalnymi. Wsparcie to obejmuje pomoc w lepszym zrozumieniu potrzeb dziecka i zarządzaniu emocjami, w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami i budowaniem zdrowych relacji z dzieckiem, w dbaniu rodziców o siebie i utrzymaniu równowagi w codziennym życiu.

Wsparcie dla dzieci ze spektrum autyzmu jest zróżnicowane i zależy od indywidualnych potrzeb dziecka. Kluczowe jest, aby podejście terapeutyczne było kompleksowe i obejmowało różne obszary życia dziecka: komunikację, rozwój społeczny, motoryczny oraz emocjonalny. Wczesna diagnoza spektrum autyzmu u dzieci i odpowiednia interwencja dają dziecku najlepsze szanse na rozwój i poprawę jakości życia.

Kontakt

Telefon

Telefon

Adres

Adres

ul. Korfantego 58

01-496 Warszawa

Godziny otwarcia

Godziny otwarcia

Pon. - Pt. 06:00 – 21:00

Sob. 07:00 – 21:00