Dzieciństwo i okres dojrzewania są pełne ekscytujących wydarzeń, zmian i ciągle nowych wyzwań. Ponieważ ten etap życia jest tak burzliwy, może prowadzić do wielu kryzysów i konfliktów, na przykład, gdy młode osoby nie są w stanie dostosować się do nowych wymagań lub nie opanują kolejnego etapu rozwoju. Często trudno jest określić, czy są to poważne problemy ze zdrowiem psychicznym, specyficzne cechy młodej osoby, czy też przejściowe nieprawidłowości w zakresie rozwoju dziecka lub nastolatka. Dlatego wskazane jest uzyskanie profesjonalnej pomocy. Dobrze przeprowadzona wstępna diagnoza może pomóc ustalić, czy psychoterapia dla młodzieży lub dzieci jest wymagana.
Dzieciom czasami trudno jest zaakceptować zmiany i dostosować się do nich. Pomagamy dzieciom pogodzić się ze zmianami zachodzącymi w ich otoczeniu, na które nie mają wpływu, aby nie gromadziły w sobie poczucia winy i stresu.
Psychoterapia młodzieży i dzieci stwarza warunki, dzięki którym w bezpiecznej i wspierającej przestrzeni młode umysły mogą eksplorować swoje emocje, rozwijać zdrowe mechanizmy radzenia sobie i budować odporność, aby radzić sobie ze trudami dorastania. Zachęcamy również do sprawdzenia, jak wygląda prowadzona przez naszych specjalistów terapia dla rodzin.
Jakie są oznaki, że moje dziecko może potrzebować wsparcia?
W przypadku dzieci i młodzieży należy zwrócić szczególną uwagę na poniższe objawy, które mogą wskazywać, że potrzebna jest profesjonalna pomoc psychologiczna:
- nagłe wycofanie się z życia rodzinnego i towarzyskiego bądź zajęć, które sprawiały dziecku przyjemność
- zaniżona samoocena – negatywny stosunek do siebie i swoich umiejętności
- ciągły stres i zmartwienie bez wyraźnego powodu
- poczucie beznadziei i brak możliwości wyjścia z sytuacji
- izolowanie się i nadmierne spędzanie czasu w swoim
- zauważalne zmiany w nawykach związanych ze snem i jedzeniem
- nagła drażliwość lub nasilenie wybuchów złości
- rozmowy o samookaleczeniu lub wykazywanie zachowań autodestrukcyjnych (od samookaleczenia po wyrywanie sobie włosów)
- mówienie, że nienawidzi swojego życia: „ wolałbym, żeby mnie tu nie było”, „wolałbym się nigdy nie urodzić” lub coś podobnego
- myśli samobójcze lub rozmowy o samobójstwie
W jakich obszarach pomagamy dzieciom i młodzieży
Psychoterapia dzieci i młodzieży to proces, w którym specjalista zdrowia psychicznego spotyka się z dzieckiem lub nastolatkiem w celu rozwiązania problemów psychologicznych, behawioralnych lub społecznych. Celem psychoterapii jest pomoc dziecku lub nastolatkowi w nauczeniu się radzenia sobie z różnymi trudnościami lub zaburzeniami. W Centrum Diagnozy i Terapii ZINTERGROWANI pomagamy i wspieramy w takich obszarach jak:
- badania przesiewowe i diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD)
- poradnictwo i praca terapeutyczna w zakresie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD)
- badania przesiewowe i diagnoza zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)
- poradnictwo i praca terapeutyczna w zakresie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)
- ocena poznawcza (np. test IQ)
- problemy behawioralne (zaburzenia zachowania oraz zaburzenia opozycyjno-buntownicze)
- mutyzm selektywny
- uzależnienia behawioralne
- lęki i fobie
- trudności szkolne (presja szkolna)
- problemy z poczuciem własnej wartości
- niestabilność emocjonalna
- zachowania samookaleczające
- zaburzenia depresyjne
- zaburzenia odżywiania
- trudności w budowaniu więzi i relacji
- problemy z separacją
- problemy ze snem
- moczenie nocne i zanieczyszczanie się
- zaburzenia obsesyjno-kompulsywne i tiki
- choroby przewlekłe, które stają się obciążeniem emocjonalnym
- reakcje na trudne wydarzenia (np. rozwód rodziców, utrata bliskich, trauma)
- inne stresy psychiczne
Dzieci i nastolatki zmagają się z problemami tak samo jak dorośli, a czasami nawet bardziej. Ich stresory mogą wydawać się nam, dorosłym, nieistotne. Te problemy nie powinny być minimalizowane, ponieważ często są niezwykle kłopotliwe dla dziecka lub nastolatka.
Dlaczego psychoterapia dzieci i młodzieży w Warszawie?
Terapia indywidualna pomoże rozwiązać szereg problemów: może pomóc dzieciom i nastolatkom poradzić sobie z trudnymi emocjami i wypracować zdrowe sposoby radzenia sobie z nimi.
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej: psychoterapia dzieci i młodzieży (Warszawa) może wyposażyć młodych ludzi w narzędzia, które pomogą im rozumieć swoje emocje, skutecznie się komunikować i budować silne relacje.
Wzmocnienie poczucia własnej wartości i pewność siebie: psychoterapia dziecka może pomóc dzieciom i nastolatkom rozwinąć pozytywne poczucie własnej wartości i odnaleźć się w często niepewnym świecie dojrzewania, poprzez zajęcie się podstawowymi wyzwaniami i docenienie mocnych stron.
Poprawa umiejętności społecznych: psychoterapia młodzieży i dzieci może zapewnić bezpieczną przestrzeń do ćwiczenia interakcji społecznych i rozwijania zdrowych umiejętności komunikacyjnych, co prowadzi do lepszych relacji z rówieśnikami i rodziną.
Zapobiega przyszłym problemom: terapia może pomóc zapobiec rozwojowi poważniejszych problemów ze zdrowiem psychicznym w wieku dorosłym.
Jakie są rodzaje psychoterapii dla dzieci i młodzieży?
Istnieje wiele różnych rodzajów psychoterapii, a jednym z głównych zadań psychologa dziecięcego jest określenie, jaki rodzaj terapii jest odpowiedni dla każdego dziecka i rodziny.
- Terapia oparta na zabawie
To forma psychoterapii, która wykorzystuje naturalną aktywność dziecka – zabawę – jako główne narzędzie do komunikacji, eksploracji emocji i rozwiązywania problemów. Jest szczególnie skuteczna w pracy z dziećmi, które mogą mieć trudności z werbalnym wyrażaniem swoich myśli i uczuć.
Zamiast bezpośredniej rozmowy, terapia ta umożliwia dziecku wyrażanie siebie poprzez różne formy zabawy. Może to obejmować:
- zabawy z zabawkami (np. lalkami, figurkami, samochodzikami)
- rysowanie, malowanie, modelowanie
- gry i układanki
- zabawy ruchowe
- scenki odgrywane za pomocą lalek lub pacynki
W trakcie sesji terapeuta obserwuje, wspiera i kieruje aktywnością dziecka, pomagając mu lepiej zrozumieć swoje emocje i rozwijać zdrowsze mechanizmy radzenia sobie z trudnościami.
Cele terapii opartej na zabawie:
- wyrażanie emocji: dziecko, które nie potrafi jeszcze werbalizować swoich przeżyć, może wyrazić je w zabawie
- rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych: zabawa jest okazją do nauki współpracy, komunikacji i radzenia sobie z emocjami
- rozwiązywanie problemów: terapeuta pomaga dziecku odkrywać alternatywne sposoby radzenia sobie z trudnościami
- budowanie poczucia własnej wartości: zabawa wspiera rozwój pozytywnego obrazu siebie
- zmniejszenie stresu i lęku: zabawa działa terapeutycznie, pozwalając dziecku na rozładowanie napięcia i odzyskanie poczucia bezpieczeństwa
Jak wygląda proces terapii?
Na początku: Terapeuta buduje relację z dzieckiem, tworząc bezpieczne i akceptujące środowisko.
Sesje terapeutyczne: Dziecko wybiera aktywności, które są dla niego naturalne, a terapeuta dostosowuje się do jego tempa.
Obserwacja i interwencja: Terapeuta analizuje zachowania dziecka podczas zabawy, dostrzegając jego emocje, potrzeby i konflikty.
Rozwijanie umiejętności: Poprzez zabawę dziecko uczy się nowych strategii radzenia sobie z trudnościami.
Włączenie rodziców: Często rodzice są angażowani w proces terapeutyczny, aby wspierać dziecko także poza sesjami.
Psychoterapia dzieci oparta na zabawie jest skuteczna, ponieważ odpowiada na potrzeby dzieci w sposób dostosowany do ich etapu rozwoju i naturalnych sposobów wyrażania siebie.
- Terapia indywidulana
W miarę jak dzieci są starsze, terapia może obejmować bardziej tradycyjne sesje terapii rozmową, w trakcie, których dzieci mogą rozmawiać o swoich myślach, uczuciach i doświadczeniach. W pracy terapeutycznej psycholog dla dzieci korzysta z metod terapii poznawczo-behawioralnej (CBT) oraz dialektyczno-behawioralnej (DBT). CBT pozwala na identyfikację i modyfikację nieadaptacyjnych wzorców myślenia i zachowań, co pomaga w skutecznym radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi, takimi jak lęk, depresja czy stres. DBT kładzie szczególny nacisk na równowagę między akceptacją a zmianą, wspierając rozwój umiejętności regulacji emocji, radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych oraz budowania zdrowych relacji interpersonalnych. Dzięki zastosowaniu tych komplementarnych podejść, możemy dostosować proces terapeutyczny do indywidualnych potrzeb każdego młodego pacjenta, koncentrując się zarówno na redukcji objawów, jak i długoterminowym dobrostanie.
Podczas terapii rozmową młody człowiek i terapeuta budują relację opartą na zaufaniu i otwartości. W trakcie sesji terapeuta aktywnie słucha, zadaje pytania, wspiera refleksję i pomaga dziecku czy nastolatkowi odkrywać nowe sposoby myślenia i działania. Rozmowa terapeutyczna to coś więcej niż zwykła konwersacja – jest ukierunkowana, profesjonalna i dostosowana do indywidualnych potrzeb klienta.
Cele psychoterapii:
- pomoc w zrozumieniu i wyrażaniu emocji
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami
- wspieranie zdrowego rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego
- praca nad problemami behawioralnymi i poprawą relacji z otoczeniem
Jak wygląda proces terapii?
Terapia rozmową z dziećmi i młodzieżą różni się od terapii z osobami dorosłymi ze względu na etap rozwojowy młodych pacjentów oraz konieczność uwzględnienia roli rodziców lub opiekunów. Proces zaczyna się od kilku ważnych kroków:
Pierwszy kontakt z rodzicem/opiekunem
- rozmowa wstępna (bez dziecka): najczęściej pierwsze spotkanie odbywa się z rodzicami lub opiekunami dziecka. Terapeuta zbiera szczegółowy wywiad i informacje o problemach dziecka, jego funkcjonowaniu w domu, szkole czy relacjach społecznych
- wyjaśnienie procesu terapii: rodzicom/opiekunom przedstawia się, jak będą wyglądały sesje, jaka jest ich rola i jakie zasady obowiązują (np. poufność, współpraca, obserwacje rodziców)
- omówienie oczekiwań rodziców: terapeuta pyta, jakie zmiany rodzice chcieliby zobaczyć i co ich zdaniem jest problemem
Pierwsze spotkanie z dzieckiem/młodzieżą
- budowanie relacji i zaufania: terapeuta stara się nawiązać kontakt w sposób dostosowany do wieku i temperamentu dziecka. Ważne jest, aby dziecko czuło się bezpiecznie i akceptowane
- wprowadzenie zasad współpracy:
- młodszym dzieciom terapeuta może tłumaczyć zasady w prosty sposób, np. „tu możesz mówić o wszystkim, co chcesz, a ja cię wysłucham”
- w przypadku młodzieży terapeuta zaznacza, że sesje są poufne, ale wyjaśnia, że pewne rzeczy mogą być omawiane z rodzicami w sytuacjach dotyczących bezpieczeństwa
- poznanie dziecka: pierwsze spotkania często koncentrują się na swobodnej rozmowie, poznawaniu zainteresowań dziecka i jego perspektywy dotyczącej problemu.
Rozpoznanie problemu i wprowadzenie metod pracy
- z nastolatkami terapeuta prowadzi bardziej bezpośrednią rozmowę, starając się zrozumieć ich punkt widzenia i uczucia, ale unika presji na natychmiastową otwartość
- terapeuta może wykorzystać różne metody, np. opowiadanie historii, zabawy projektowe czy kwestionariusze dostosowane do wieku dziecka.
Ustalenie celów terapii
- z dzieckiem/młodzieżą: terapeuta pomaga sformułować cele terapii w sposób zrozumiały dla młodego pacjenta
- z rodzicami: cele omawia się również z rodzicami, uwzględniając ich oczekiwania i możliwości współpracy
Włączenie rodziców w proces terapeutyczny
- regularne konsultacje z rodzicami: rodzice są informowani o postępach i otrzymują wskazówki dotyczące wspierania dziecka w domu
- edukacja rodziców: terapeuta może przekazać informacje o mechanizmach psychologicznych, które wpływają na zachowanie dziecka, i nauczyć ich skuteczniejszych strategii wychowawczych
- ustalanie granic roli rodziców: wyjaśnia się, że psychoterapia dla dzieci jest ich przestrzenią, a rodzice nie są zaangażowani w każdą sesję
Kluczowe zasady:
- relacja terapeutyczna jest priorytetem: dziecko/nastolatek musi czuć, że terapeuta jest sojusznikiem
- uwzględnienie perspektywy dziecka: ważne jest, aby dziecko czuło się wysłuchane i miało wpływ na to, o czym chce rozmawiać
- współpraca z rodzicami: rodzice są integralną częścią procesu, ale należy wyważyć ich zaangażowanie, aby nie naruszyć autonomii dziecka.
Pierwsze kroki w terapii rozmową dla dzieci i młodzieży skupiają się na stworzeniu bezpiecznej przestrzeni i zbudowaniu relacji, która umożliwi dalszą skuteczną pracę nad ich trudnościami.
- Współpraca z rodzicami i opiekunami
To kluczowy element pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Jej celem jest stworzenie wspólnego frontu wsparcia dla młodego człowieka, który pozwoli na skuteczniejsze radzenie sobie z trudnościami i osiąganie celów terapeutycznych. Cele współpracy z rodzicami i opiekunami:
- zrozumienie potrzeb dziecka: rodzice i opiekunowie są źródłem cennych informacji o codziennym funkcjonowaniu dziecka, jego mocnych stronach i wyzwaniach
- wspieranie procesu terapeutycznego: rodzice/opiekunowie mogą pomagać w utrwalaniu umiejętności zdobywanych w terapii
- rozwijanie umiejętności wychowawczych: współpraca pozwala na przekazanie rodzicom strategii wspierających rozwój emocjonalny i społeczny dziecka.
- budowanie środowiska wsparcia: rodzina, jako najbliższe otoczenie dziecka, odgrywa kluczową rolę w jego procesie zdrowienia i rozwoju.
Jak wygląda współpraca?
Konsultacje indywidualne z rodzicami/opiekunami:
- omawianie problemów dziecka z perspektywy rodzica
- ustalanie wspólnych celów terapii
- regularne podsumowanie postępów dziecka
Edukacja rodziców/opiekunów:
- wyjaśnianie mechanizmów zachowań dziecka
- nauka technik wspierania regulacji emocji, komunikacji i rozwiązywania konfliktów
Planowanie działań w domu:
- wprowadzanie spójnych zasad i struktur w codziennym życiu dziecka
- zachęcanie do stosowania metod wzmacniających pozytywne zachowania
Rozwiązywanie trudności wychowawczych:
- praca nad zmianą wzorców interakcji, które mogą być niekorzystne
- wspólne opracowywanie strategii radzenia sobie z kryzysami
Wsparcie emocjonalne dla rodziców/opiekunów:
- pomoc w radzeniu sobie ze stresem związanym z wychowaniem dziecka
- tworzenie przestrzeni do omawiania ich obaw i trudności
Psychoterapia dzieci i młodzieży w Warszawie może mieć charakter krótkoterminowy (kilka–kilkanaście sesji) lub długoterminowy (trwający miesiące lub lata), w zależności od rodzaju trudności i potrzeb dziecka.
Wczesna interwencja w postaci psychoterapii może zapobiec pogłębianiu się trudności emocjonalnych i behawioralnych. Daje dziecku/nastolatkowi narzędzia do radzenia sobie z problemami, wspiera ich rozwój i pomaga budować solidne fundamenty dla przyszłego życia.
Psychoterapia dla dzieci i młodzieży to inwestycja w zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi, mająca na celu poprawę ich jakości życia i wspieranie w osiąganiu pełni ich potencjału.
Kontakt
Telefon
Adres
ul. Korfantego 58
01-496 Warszawa
Godziny otwarcia
Pon. - Pt. 06:00 – 21:00
Sob. 07:00 – 21:00