Zaburzenia ze spektrum autyzmu

Zaburzenia ze spektrum autyzmu
ZINTEGROWANI Centrum Diagnozy i Terapii

Zaburzenia ze spektrum autyzmu (z ang. Autism Spectrum Disorder, ASD) to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na komunikację i interakcje społeczne. Jest to zaburzenie ze spektrum, co oznacza, że dotyka ludzi w różny sposób i w różnym stopniu. Objawy spektrum autyzmu u dzieci mogą się różnić, ale zazwyczaj występują pewne wspólne cechy, powtarzalne zachowania lub specyficzne zainteresowania. Niektóre dzieci wykazują oznaki zaburzeń ze spektrum autyzmu już we wczesnym niemowlęctwie, takie jak ograniczony kontakt wzrokowy, brak reakcji na swoje imię lub obojętność wobec opiekunów. Inne dzieci mogą rozwijać się normatywnie przez pierwsze kilka miesięcy lub lat życia, a objawy mogą pojawić się dopiero w okresie nastoletnim, w postaci poważniejszych problemów behawioralnych i emocjonalnych.

Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11 opisuje spektrum autyzmu poprzez dwa główne obszary trudności:

Objawy ASD u dzieci

Objawy ASD u dzieci mogą się różnić, ale u dzieci w spektrum autyzmu zazwyczaj występują pewne wspólne cechy:

Trudności z komunikacją

Trudność w interakcjach społecznych

Brak zainteresowania interakcjami społecznymi

Trudności z komunikacją niewerbalną

Ograniczone zachowanie i zabawa

Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą mieć trudności z regulowaniem swoich emocji lub odpowiednim ich wyrażaniem. Na przykład Twoje dziecko może zacząć krzyczeć, płakać lub śmiać się histerycznie bez wyraźnego powodu. Kiedy są zestresowane, mogą wykazywać destrukcyjne lub nawet agresywne zachowanie (niszczenie rzeczy, uderzanie innych lub wyrządzanie sobie krzywdy).

Objawy ASD u dorosłych

Oto typowe cechy, które mogą występować u dorosłych:

Trudności w komunikacji i interakcjach społecznych

Sztywne wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności

Nadwrażliwość lub niedowrażliwość sensoryczna

Kłopoty z regulacją emocji

Problemy z planowaniem i organizacją

Maskowanie objawów autyzmu

Jak wygląda proces diagnozy?

Diagnozowanie spektrum autyzmu to wieloetapowy proces, który wymaga kompleksowej oceny przez specjalistów, zazwyczaj obejmujący obserwacje zachowania, wywiad z pacjentem i jego bliskimi oraz testy psychologiczne. Proces diagnostyczny może obejmować następujące kroki:

  1. Wywiad rozwojowy i obserwacja:

    Diagnoza zaczyna się od szczegółowego wywiadu dotyczącego rozwoju, zachowań oraz interakcji społecznych pacjenta. Specjalista przeprowadza rozmowy z rodzicami lub opiekunami dziecka (w przypadku dzieci) oraz obserwuje interakcje i wzorce zachowań w różnych sytuacjach.

  2. Ocena kliniczna

    Psycholog dokonuje oceny klinicznej, analizując kluczowe obszary funkcjonowania, takie jak komunikacja społeczna, zainteresowania, zachowania powtarzalne oraz elastyczność myślenia i działania. W tym celu mogą być stosowane standaryzowane narzędzia, jak ADOS-2.

  3. Testy rozwojowe i ocena funkcji poznawczych

    Specjalista może przeprowadzić testy oceniające zdolności intelektualne i językowe, a także funkcje poznawcze, aby lepiej zrozumieć poziom funkcjonowania pacjenta i ewentualne trudności w nauce lub komunikacji. Badania te pomagają w określeniu dodatkowych potrzeb pacjenta.

  4. Ocena medyczna

    Lekarz psychiatra może zalecić dodatkowe badania (jak badania genetyczne czy neurologiczne) w celu wykluczenia innych przyczyn objawów lub określenia współistniejących zaburzeń, takich jak padaczka czy zaburzenia metaboliczne.

  5. Analiza wyników i diagnoza

    Po zebraniu wszystkich informacji z wywiadów, testów oraz obserwacji, zespół specjalistów analizuje wyniki i podejmuje decyzję o postawieniu diagnozy. Wynik diagnozy jest zwykle przedstawiany pacjentowi i jego bliskim w formie szczegółowego raportu, który opisuje specyfikę trudności i potrzeby terapeutyczne.

Ważne jest, aby diagnozę spektrum autyzmu przeprowadzał zespół doświadczonych specjalistów, ponieważ tylko kompleksowa ocena pozwala na postawienie trafnej diagnozy i stworzenie odpowiedniego planu wsparcia.

Wczesna diagnoza i interwencja są bardzo ważne, bo dzięki temu dzieci i nastolatki będące w spektrum autyzmu mogą rozwijać się i osiągać swój pełny potencjał.

Jak wygląda proces wsparcia?

Leczenie i wsparcie dla dzieci w spektrum autyzmu koncentruje się na poprawie ich zdolności do funkcjonowania w codziennym życiu i obejmuje różnorodne metody, dopasowane indywidualnie do potrzeb dziecka. Oto główne formy terapii stosowane w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu:

Terapia behawioralna (ABA)

Terapia behawioralna, szczególnie Applied Behavior Analysis (ABA), jest jednym z najczęściej stosowanych podejść. Opiera się na wzmacnianiu pozytywnych zachowań i eliminowaniu tych niepożądanych, wykorzystując system nagród i małych kroków do nauki nowych umiejętności. ABA pomaga dzieciom rozwijać umiejętności społeczne, komunikacyjne oraz adaptacyjne.

Terapia mowy i komunikacji

Dla wielu dzieci w spektrum autyzmu rozwijanie umiejętności komunikacyjnych jest kluczowe. Logopedzi pomagają dzieciom poprawić komunikację werbalną i niewerbalną, uczą, jak inicjować i podtrzymywać rozmowę, rozumieć kontekst wypowiedzi oraz odczytywać emocje w interakcjach.

Terapia zajęciowa

Terapia zajęciowa wspiera dzieci w nauce codziennych umiejętności, takich jak samoobsługa, ubieranie się, jedzenie czy radzenie sobie ze zmianami w otoczeniu. Terapeuci zajęciowi pracują także nad rozwijaniem zdolności motorycznych, koordynacji i integracji sensorycznej, co może pomóc w redukcji nadwrażliwości lub podwrażliwości na bodźce sensoryczne.

Terapia integracji sensorycznej

Dzieci w spektrum autyzmu często mają trudności z przetwarzaniem bodźców sensorycznych, takich jak dźwięki, zapachy, dotyk. Terapia integracji sensorycznej ma na celu poprawę reakcji na bodźce, co może pomóc dziecku w lepszym funkcjonowaniu w codziennych sytuacjach.

Trening umiejętności społecznych

TUS koncentruje się na nauce umiejętności społecznych, takich jak inicjowanie kontaktu, odczytywanie emocji i odpowiednia reakcja w sytuacjach społecznych. Programy tego typu pomagają dzieciom w budowaniu relacji z rówieśnikami i lepszym zrozumieniu interakcji społecznych.

Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)

CBT jest szczególnie przydatna u dzieci, które doświadczają lęku lub depresji. Pomaga dzieciom zrozumieć swoje myśli i emocje oraz nauczyć się, jak radzić sobie z negatywnymi reakcjami. Terapia poznawczo-behawioralna pomaga im również rozwinąć umiejętności radzenia sobie z trudnościami.

Wsparcie farmakologiczne

W niektórych przypadkach lekarze mogą zalecić stosowanie leków, aby pomóc dziecku radzić sobie z objawami towarzyszącymi, takimi jak lęk, agresja, nadpobudliwość czy trudności ze snem. Leki nie leczą spektrum autyzmu, ale mogą pomóc w łagodzeniu wybranych symptomów.

Edukacja i wsparcie dla rodziny

Wsparcie rodziców jest kluczowe, dlatego wiele programów terapeutycznych oferuje szkolenia i poradnictwo dla rodziców. Szkolenia te pomagają opiekunom zrozumieć potrzeby dziecka i rozwijać umiejętności wspierające jego rozwój w domu.

Każdy plan leczenia powinien być indywidualnie dopasowany do potrzeb i zdolności dziecka oraz powinien być modyfikowany w miarę rozwoju dziecka.

Nasza oferta

Kontakt

Telefon

Telefon

Adres

Adres

ul. Korfantego 58

01-496 Warszawa

Godziny otwarcia

Godziny otwarcia

Pon. - Pt. 06:00 – 21:00

Sob. 07:00 – 21:00